Cykelslangen: Designikon forbinder Vesterbro med Bryggen

By Anonymous (not verified), 20 December, 2018
Short description
Svævende i første sals højde, snor Cykelslangen sig elegant ind og ud mellem omgivende bygninger og forbinder Dybbølsbro med Bryggebroen. Cykelslangen har opnået stor international opmærksomhed, fordi den så radikalt slår cykeltrafikkens status i byen fast.
Description

Cykelslangen, skaber en hurtig og elegant genvej for de 20.000 cyklister, der dagligt krydser Bryggebroen mellem Vesterbro og Islands Brygge. En betydelig del af cyklisterne kommer fra Dybbølsbro og måtte førhen stoppe op når de nåede Fisketorvet, tage cyklen under armen, kravle ned ad trapperne, stå op igen og tage turen rundt om Fisketorvet, for derefter at ramme Bryggebroen. Siden etableringen af Cykelslangen kan de uden besvær fortsætte turen direkte fra Dybbølsbro over Cykelslangen og videre ad Bryggebroen.

Legende let i første sals højde

Cykelslangen bugter sig i elegante, svungne bevægelser fra Fisketorvet, ind mellem Kalvebod Brygges omgivende bygninger og udover havnebassinet. Broen er hævet 6-7 meter op, og giver således masser af plads til fodgængerne, der frit kan spadsere, hvor de før måtte vige for cyklister. Og mon ikke cykelturen i førstesals højde henover vandoverfladen giver de fleste cyklister et lille sug i maven af spænding.

Variation over Bryggebroen

Det er arkitekterne hos DISSING+WEITLING, der har tegnet Cykelslangen. DISSING+WEITLING står også bag Bryggebroen, hvor de også har fundet en del af inspirationen til Cykelslangens konstruktion. Konstruktionen er en variation over Bryggebroen med en central, lukket ståldrager hvorfra dækket til kørebanen udkrages til hver side. Cykelslangen er opført i stål, som er med til at give den sit elegante og slanke udtryk. Om natten vil indbygget belysning gøre broen sikker og tryg at færdes på og samtidig skabe et lysende visuelt element i natten.

International opmærksomhed

Cykelslangen fik en varm velkomst af de mange cyklister, der dagligt benytter den, men den har også fået stor opmærksomhed blandt nationale og internationale fagfolk. Arkitekturanmelder ved Politiken Karsten Ifversen roste den for at være "et billede af en fremtidens by, hvor de cyklende er nogen, der er så værdifulde, at man løfter dem op i luften som et trofæ, der kan brande København som en grøn foregangs by."

Den velfungerende Cykelslange har også givet genlyd i udlandet, hvor bland andet BBC, Wired og The Guardian skrev i positive vendinger om den orange cykel-smutvej.

Fornem pris til Cykelslangen

Hvert år uddeles årets 'Store Arne' og 'Lille Arne' til nytænkende arkitektur i København. Prisen er forbundet med en særlig prestige, fordi det er byens arkitekters egen hædersbevisning. Den fornemme hæder gik i 2015 til Cykelslangen, blandt andet fordi: "Cykelslangen forandrer et trist og rodet byrum på en enkel, æstetisk stærk og legende måde. DISSING+WEITLING architecture formår at give identitet til et ellers arkitektonisk usammenhængende sted og forandrer oplevelsen til noget langt mere interessant og sanseligt."

Coordinates
POINT (12.563832 55.662537)
Actors
Organization
Role
Organization
Role
Organization
Organization
Role
Categories
Case Style History
Build year
2014
Pictures
Image
Credits
Photo: Rasmus Hjortshøj - COAST
Frikøb
Frikøbt
Image
Credits
Photo: Rasmus Hjortshøj - COAST
Frikøb
Frikøbt
Image
Credits
Photo: Rasmus Hjortshøj - COAST
Frikøb
Frikøbt
Image
Credits
Photo: DISSING + WEITLING architecture
Frikøb
Frikøbt
Concept
Nej
Channel
Exclude
Off
Show navigation button
Off
Do not show subpage from overlay
Off