Som det er tilfældet i alle fagområder, går det heller ikke altid efter planen i ingeniørens verden. Konstruktionen af Inderhavnsbroen var lige fra starten plaget af problemer og endte med at være 3 år forsinket, da den åbnede i 2016.
Den længe ventede bro
De bærende bropiller blev først støbt 60 cm for høje og skulle bankes ned igen. De 250 tons tunge brofag af stål var desuden fejlkonstruerede på en spansk virksomhed. Derudover skulle betonen brydes op igen, da brodækket slog store revner, og wiresystemet, der skal trække brofagene, var ikke gearet til opgaven og skulle udskiftes.
Udover fejlkonstruerede komponenter var ingeniørerne også udfordret på andre områder: brofagene mødtes ikke korrekt. Riglerne for enden af brofagene ramte kransen af modtagerhullet i det modsatte brofag, hvilket viste sig at skyldes temperaturforskelle mellem brodækkenes over- og underside, der får brofagene til at vride sig mere end forventet.
Også det mekaniske målesystem, der skulle sikre, at broen åbner og lukker korrekt, fungerede ikke som beregningerne havde vist.
Løsningen blev at fastmontere stopklodser, som broen nu føres ind på via fire kiler. De fire kiler sikrer at stoppet ikke sker i hak, men som en glidende bevægelse.