Holmen: Fra krig til kunst

By Anonymous (not verified), 20 December, 2018
Short description
Den tidligere Flådestation er i dag omdannet til campus for kunstuddannelserne samt boligområde med en helt særlig stemning fra de tidligere militærbygninger.
Description

Holmen var fra 1690 til 1993 hovedbase for den danske flåde og i samtlige 300 år desuden landets største arbejdsplads. I starten af 90´erne flyttede flere og flere af forsvarets aktiviteter ud fra Holmen og da Flådestation København officielt blev nedlagt og skiftede status til Marinestation i 1993 var vejen banet for et helt nyt byområde med kulturelle uddannelsesinstitutioner, Operaen, erhvervslokaler og boliger i nye og gamle byggerier. At Holmen har haft samme ejer i 300 år forklarer måske, at så mange af de gamle værfter, skure, smedjer og haller er bevaret i så god en stand, at en stor del er blevet brugt i dannelsen af det nye kvarter.

Nyt liv i gamle huse

Forsvarets tidligere område består af Frederiksholm, Dok øen, Christiansholm, Nyholm, Arsenaløen, Margretheholm og Quintus. Nyholm og Quintus er stadig en del af forsvarets område. De andre øer er bebygget ud fra ønskerne om at skabe et attraktivt og kreativt byområde.

En stor del af de eksisterende bygninger er omdannet til boliger, virksomheder og institutioner. To bevarede kanonbådsskure er blevet til fælleshus for andelsboligforeningen Halv tolv. I Bådværkstedet fra 1867 er der bygget ejerboliger. Den tidligere motor torpedohal er blevet til det bemærkelsesværdige ejerboligbyggeri, Torpedohallen, med det oprindelige bassin, hvor andre har gårdrum.

Langs Frederiksholms østbred med front mod Christiania ligger de 200 år gamle charmerende kanonbådsskure, der nu især huser mindre kreative virksomheder. Mellem skurenes tage er der sat ovenlys og der er lagt ny tegl, men skævheder er bevaret. Nye boliger og sommer caféer er også en del af det nye liv på Holmen.

Ny forbindelse

I årene før Inderhavnsbroen stod klar var der store infrastrukturelle udfordringer på Holmen. Lokale beboer følte sig ved afslutningen af koncerter i Operahuset bombarderet af gående, cyklister og billister som alle måtte søge i samme retning. På typisk københavner facon har Inderhavnsbroen overrasket alt og alle i antallet af daglige brugere og afhjulpet nogle af de transport problemer som før lå på holmen. Det var i sin tid estimeret at broen ville have 3000-7000 krydsende om dagen. Der har siden vist sig at over 16.000 mennesker i gennemsnit krydser broen. Inderhavnsbroen er tegnet af Studio Bednarski.

Frodig havnepark

Operaens mange besøgende kommer ofte med offentlig transport eller på cykel. Men mange kommer også i egen bil – og de har hidtil parkeret under de fredede kraner nord for Operaen. Parkeringsforholdene trænger med andre ord til en opgradering – men i en tid med stor byggeaktivitet i København bliver naturen ofte klemt. Derfor bliver øen syd for Operaen transformeret til parkeringskælder, så terrænet over kan omdannes til et grønt frirum til glæde for Københavns borgere og turister. Operaparken får blandt andet et væksthus med café i midten.

Address
Holmen, 1436 København
Coordinates
POINT (12.60385 55.680246)
Actors
Organization
Role
Organization
Role
Organization
Role
Organization
Role
Organization
Role
Organization
Role
Categories
Case Category
Pictures
Image
Credits
Photo: Kontrafame
Frikøb
Frikøbt
Image
Credits
Photo: Per Vissing Christensen, Arkitekturbilleder.dk
Frikøb
Frikøbt
Image
Credits
Photo: Andreas Trier Mørch, Arkitekturbilleder.dk
Frikøb
Frikøbt
Image
Credits
Photo: Christian Bang
Frikøb
Frikøbt
Image
Credits
Photo: Christian Bang og B14
Frikøb
Frikøbt
Concept
Nej
Channel
Exclude
Off
Show navigation button
Off
Do not show subpage from overlay
Off