Broen blev først anlagt i 1894, men gradvist mistede den sin værdi for havnen, og i 1986 blev broen spærret for biler og lastbiler og i stedet reserveret til cyklister og fodgængere. Men broen var i for dårlig stand og måtte laves om. I dag er broen ikke mindst en kærkommen genvej for beboere på Østerbro med hang til at motionere i grønne omgivelser omkring Langelinie og Kastellet.
Del af samlet indsats
Stadig flere steder i byen bruges gang- og stibroer til at binde kvarterer sammen og skabe bedre forhold for såkaldte bløde trafikanter. Eksempelvis som tilfældet er med Bryggebroen. Langelinie broen indgår i denne indsats, og da konkurrencen om den nye bro blev udskrevet, var det med et erklæret ønske om, at forslagene skulle afspejle tidens konstruktionsmæssige og arkitektoniske tendenser. På den måde kan broen fungere som forbillede for lignende projekter.
Ro over virvar
Bystrup Arkitekter har tegnet Langeliniebroen. De har lagt vægt på, at broen skal være et roligt element hen over jernbanens virvar af master, ledninger og spor.
Broen er bred - 7 meter - og svinger over banen i en blød bue. Der er så vidt muligt valgt materialer, som passer til omgivelserne. Eksempelvis er selve broen udført i den type stål, som også er brugt til køremasterne på sporområdet. I begge ender er der blevet støbt betonelementer, som er blevet beklædt med vedbend.